torsdag 21 januari 2016

Vart är du på väg - .....

.....och vill du dit? Det är en bra fråga att ställa sig?! Jag har börjat läsa om en bok som jag läste för 10 år sedan ungefär, den bok skriven av Christer Olsson, den heter just det "vart är du på väg - och vill du dit?" En mycket bra och tankvärd bok som jag klart kan rekommendera!


Att ställa sig frågan vart mitt liv är på väg och vill jag dit jag är på väg är en viktig fråga och tankeställare för att bli förare och navigator i ditt eget liv! Visst kan du låta andra och omständigheter bestämma, att inte göra ett val är också ett val - just det, att låta någon annan bestämma hur din väg i ditt liv ska vara? Vill du ha det så? Jag vill inte det!

Ibland är jag bättre på att välja mitt liv och väg, ibland sämre! Men jag jobbar alltid med att se livet som att jag alltid har ett val, och det har jag! Det finns inga måsten, jag väljer att göra det ena eller det andra! Visst känner man ibland att man "måste" jobba för att försörja familjen, betala räkningar, handla mat osv..... men du måste inte, men att inte jobba får kanske så stora konsekvenser att du väljer att jobba, väljer att vara kvar på det jobbet du har för att det skapar den trygghet du har behov av, det ger dig den utveckling du mår bra av, det utmanar dig på det sättet du mår bra av eller vad det nu kan vara för anledning som gör att just du jobbar med det du jobbar med, men du MÅSTE INTE! Det skapar en helt annat dynamik i tanken och känslan om du väljer att se det mer utifrån att du gör dina val och skapar ditt liv!

Smaka på det - jag MÅSTE tvätta, pust och stön, eller jag VÄLJER att tvätta för jag tycker så mycket om rena kläder, lukten av nytvättat, känslan av att lägga in tvätten i skåp och lådor så det blir välordnat! Det skapar en helt annat arbetsglädje!

Välj vad du vill göra och njut av känslan av att du har val och att det är dina val - låt ingen annan välja ditt liv, du kommer aldrig kunna leva ditt liv med passion och hela ditt hjärta om du inte valt vägen och om du inte själv satt upp målbilden om var du är på väg!


Jag menar inte att man ska vara egoistisk och göra valen själv, man gör val tillsammans med den man lever med eller sin familj men det är viktigt att jag själv är med och skapar valen och vägen för sitt eget liv, det är ju jag som ska leva mitt liv!


Det är inte enkelt att utvärdera sitt liv, att titta på det och tänka just det - Vart är jag på väg och vill jag dit? När man börjar ge sig in i den processen (om man inte är van att vara där) kan det innebära att det finns många saker man vill och behöver förändra! Bättre att försöka ha detta tankesätt med sig löpande i livet, så blir det inte så stora livsavgörande förändringar och beslut, kanske bara lite justeringar hit och dit!



Sedan jag läste denna bok, hade förmånen att lyssna på 2 föreläsningar med Christer så jag har haft detta med mig i livet! Ibland slumrande och ibland mer vaket och medvetet i tanken!

Mannen och jag beslutade oss för en hel del saker under hösten förra året! Vi gjorde en kickoff i vårt liv, bokade in en heldag, började med en fantastisk härlig brunch (vi hade turen att solen sken på oss den dagen, kände det som ett gott omen från "ovan" :-)) pratade och skrattade en massa. Sen hade vi bokat ett konferensrum och satte oss och jobbade med vårt liv, vår relation, vår familj - var någonstans var vi, vad ville vi för att må bra och hur tog vi oss dit! Det var en häftig, men också skrämmande aktivitet  - tänk om vi inte ville samma sak, tänk om vi skulle inse att vi inte kunde gå tillsammans på vägen dit vi ville? Vi jobbade först individuellt, det är ju vi själva som ska göra våra val. Sen satte vi oss tillsammans och la vårt förhållande-familj-vänner-livet pussel!

Suveränt bra och vi kände ännu starkare att vi ska vandra tillsammans  - härligt!



Det jag känner sedan vi gjorde detta tillsammans är att vi är mer målmedvetna i saker vi gör, sättet vi är tillsammans och vi har verkligen satt upp vår väg - så som den ser ut just nu - det ändras ju ständigt! Ständigt, detta är inget vi bara kommer göra en gång, detta är en ongoing process :-) så underbart att göra denna resa i livet tillsammans med världens finaste man - för mig!

En massa tanker, funderingar huller om buller, ingen aning om "it makes any sence" men det är så det är i mitt huvud och det behövde komma ut!

Livet är underbart, härligt, fantastiskt och det är du själv som gör valen - skrämmande men missa inte att ta chansen att besluta över ditt liv, annars gör någon annan det och då är det inte ditt liv längre! Du har bara ett liv!

Ha en underbar dag!

Kram
Pernilla



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar