fredag 18 maj 2012

Nu kommer blommor och växtlighet.....

...undan för undan och förgyller vår trädgård. Det är inte så att vi har en massa härliga saker planterade i rabatter och så........ vi har en ganska basic trädgård. Jag älskar den dock för den är liten, intim och väldigt grön. Staket in mot grannen som det klättrar en massa vackra klätterhortensior på, få ytor som behöver underhållas. En trädgård att leka och umgås i.

Detta året har trädgården uppdaterats lite grann i varje fall, planen är att det ska växa lite mer som vi kan äta och använda i matlagningen, två pallkragar, vit färg, jord och ett antal kryddväxter...... Ser mysigt ut och ska bli gott!


Mums så härligt gott att bara gå ut och plocka till sig färska örter och använda i maten!

Igår kom mina favoritblommor från......


i kruka och jord. Det är underbart vackra röd/rosa blommor som är otroligt tacksamma, dessa vackra växter blommade här hemma hela sommaren och då överdriver jag inte.....lite vatten då och då och de är så tacksamma. Jag köpte dem förra året också, första året för min del, hade ingen aning om att de skulle vara så vackra. Men ack så glad jag var och som jag njöt av dessa blommor.

Min fina mamma tyckte också att de var fantastiska, så hon har hållit utkik på IKEAs hemsida i ett antal veckor nu för att ha koll på när de skulle börja sälja dem, hon har kollat upp namn också. Jag har som vanligt ingen aning om sådant, blev så glad när hon frågade om hon skulle köpa två till mig också...Jaaaaa de vill jag gärna ha även i år.



Där var de på plats......jorden hann vi inte ta undan innan nästa ös kom över oss....... det var nästan läge för både mössa och vantar igår.....

Vackert blev det i varje fall.....Får se vad det kan bli för vackert i den sista lilla krukan????

Älskar att hålla på och påta i trädgården, när jag känner för det och har lust...... jag och min trädgård har ett väldigt avslappnat förhållande till varandra...... inga krav, inga måsten, bara njutning!

Ibland får trädgård och växter otroligt mycket kärlek, sen finns det tider då den inte får mycket kärlek alls och så vill jag ha det. Inga onödiga "måsten".... sen har jag en underbar pappa som har lite annat förhållande till min trädgård som åker hit emellanåt och röjer, lukar ogräs och klipper gräsamattan..... uppskattas otroligt mycket!

4 kommentarer:

  1. Vilken skön inställning du har! Inga måsten när det gäller trädgården, så känner jag också för det mesta:) Men så är det oxå mannen min som tar hand om mycket av den - hans avkoppling. Krukorna brukar dock vara mitt ansvar och jag kan bara säga att de har blivit färre men större under årens lopp och favoriterna är de som behöver minst tillsyn;) Olivträd, lavendel, funkior (jättefina i krukor, sen planterar jag ut dem i trädgården på höstkanten), pelargoner! Och så kan jag aldrig låta bli att fylla en kruka med djupt blå kantlobelia, som vill ha vatten hela tiden! Men det blir så vackert. Dina rödblommande växter ser underbara ut:) Så glad att jag hittade hit, till din fina blogg!
    Ha en fin helg!
    Kram Suz

    SvaraRadera
  2. Vad kul att få sätta tänderna i trädgården! Vi har mycket grönt och grus i vår trädgård, inga perenner även om det kanske vore nåt i framtiden.
    Sätter mycket blommor i krukor och lådor runt om på tomten och gillar att komponera ihop blomuppsättningar. Detta år blir det lagomt att ta det efter Kreta-semestern...vi kommer hem den 8/6.
    Kram och ha en superfin fredag!

    SvaraRadera
  3. Jag känner precis som du, ibland är det jätteskoj att fixa och dona i trädgården men ibland känns det inte som att tid och lust finns så därför satsar jag mest på krukor :). Ni ser ut att ha det rikitigt fint och jag gillade verkligen pallkragarna, så härligt att få äta av sitt egenodalade, visst känns det väl lite extra när man känner att man själv lyckats odla det :). Hoppas att ni får en riktigt bra helg! Kram Jennifer

    SvaraRadera
  4. Så himla fint det var med vita pallkragar. Kanske borde måla mina :)
    Kram.

    SvaraRadera