lördag 17 mars 2012

Vad är viktigt med smultronställen???.....

.....för mig handlar det om känsla, om att känna att jag blir lugn och får ro, om att bara landa här och nu och inte fundera på vad som precis hänt eller vad som händer om en liten stund. Ett smultronställe för mig handlar just om det, ett ställe, tillfälle, sekund och minut som bara ger DET. Det finns ställen och platser som "borde" vara smultronställen, sol, vind, vatten, hav....... men som inte alls ger DET, och sen kan det finnas ställen och tillfällen som inte är "klassiska" smultronställen och som bara visar sig att vara det, helt oväntat! Härligt!

Hittade ett nytt smultronställe i veckan, var i Malmö på utbildning, vi hade ätit lunch och följde med en av tjejerna när hon skulle handla bröd innan vi skulle tillbaka för eftermiddagens pass. Vi var vid en stor trafikerad väg mitt inne i Malmö, polisbilarna for förbi i full karriär med blåljus och sirener på, trafiken dundrade fram, vi hade en tid att passa........ inte de bästa förutsättningarna för att helt plötsligt finna ett smultronställe.....

Vi tog en trappa ner, in genom en glasdörr och sen stod tiden still för mig.....vilket vackert ställe jag hamnat på!......


.... VENDEL "organic bakery" underbart bröd, allt kunde provsmakas....mums..... goda tillbehör, härliga smaker och en fantastisk atmosfär.....


fantastiskt trevlig tjej som var så väldigt serviceminded och glad, hon trivdes verkligen med sitt jobb, var så stolt över vad hon jobbade med och vad hon sålde.....rätt person på rätt plats......


.....massa goda delikattesser att prova och njuta av. Ta en kopp kaffe, slå sig ner i fönstersmygen till bageriet, underbara naturmaterial i hela butiken....... vi var här i 10 minuter eller så, men vilken härlig känsla och så mycket energi det lilla besöket gav mig. Ett äkta smultronställe för mig.



här var vi, längs med Föreningsgatan mitt i Malmö. Lung och ro mitt inne i stan, underbart!

Smultronställen finns med andra ord var man minst anar det! Älskar att bli överraskad!

Vendel ska ha fantastisk restaurang vid Ale Stenar på Österlen, det tror jag att vi ska ta och försöka besöka till sommaren. Det är ju så vackert där och om det är i linje med bageriet så är det absolut ett ställe jag inte skulle vilja missa....

Ha en underbar lördag!

Kram Pernilla

6 kommentarer:

  1. Tycker precis lika som dig med smultronställen, det handlar mer om känsla än om själva platsen. När man får den där härliga känslan och glömmer bort tid och rum. Det lät verkligen som att du hittat ett riktigt mysigt smultronställe och det såg fint ut också! Hoppas att du får en riktigt bra helg! Kram Jennifer

    SvaraRadera
  2. Oj vad fint det ser ut att vara där. På ett sådant ställe skulle jag verkligen vilja ta en kaffe och filosofera.

    Ha en bra lördag du med :)

    SvaraRadera
  3. VILKET underbart ställe det verkar vara : ) Tack för tipset : ) Ha en fin söndag varm kram Sofia

    SvaraRadera
  4. Åh, du har så rätt i det du skriver. Smultronställen...eller "smultrontillfällen" också, för den delen, kan man inte forcera fram. De kommer när man minst anar det, men kanske när man behöver det som bäst? Har ett sånt ställe i Piteå som heter Krokodil till exempel där de säljer fikabröd och saker som är rättvisemärkta och där det är inrett i gammal retrostil och väldigt avslappnad stämning. Blir alltid varm i hjärtat när jag besöker det fiket. Ditt nya smultronställe verkar vara något i särklass, underbart! Ha det bäst

    SvaraRadera
  5. Mysigt! Ska komma ihåg det till nästa gång jag är i Malmö!
    Österlen är vackert...

    SvaraRadera
  6. Dit måste jag någon gång! Det verkar urmysigt!!

    SvaraRadera