måndag 20 februari 2012

Så snabbt det förändras......

....i början av förra veckan var det vinter, snö, rimfrost, kyla och verkligen en känsla av härlig vinter. Underbart vackert!......




...förhoppningen om ett "riktigt" sportlov med snö, pulka, skridoåkning utomhus och ett härligt aktivt vinterlov var stort......det är vi inte bortskämda med på våra sydliga breddgrader. Förutom förra året, det var till och med så att tjejerna nästan var lite trötta på vintern när vi åkte till Sälen för att åka skidor förra året, de hade fått mycket vinter och snö för ett år sedan. Men detta året, då vi beslutat för att inte åka skidor har det varit ganska tunnsått med vinterdagar då man kunnat åka pulka...... det har mest varit gyttjeåkning och isåkning i backarna, de få snöflingorna har snabbt varit bortåkta......

Men tre dagar senare såg det ut såhär.......


...någon plusgrad och lite snöblandat regn och sen bara regn.....då försvinner snön snabbt. Mycket grönt och väldigt lite vitt.....


....snögubben är verkligen en sorglig syn..... har till och med tappat huvudet.......


...nu är det inte rimfrosten som glimmar i växterna, det är regndropparna som hänger på grenarna.....lika vackert kan jag tycka, men väldigt olikt!


...och där börjar vårtecknen att snabbt växa till sig och visa upp sig. Naturen är fantastiskt, under all den där snön och kylan fanns våren och bara väntade på det där lite mildare vädret och regnet för att kunna göra sig hörd och visa upp sig!.....


...där är viden, säkert vårtecken, vackert också.....


....vattendroppar hänger i grenarna, ofattbart hur länge dropparna kan hänga där.....vad hände med tyngdlagen????....


.....stora droppar som bara "hänger" där, häftigt och vackert!

...och idag på vägen hem från bussen såg jag dem....de där vårtecknen som jag såg för fyra veckor sedan, som precis hade börjat visa sig precis innan kölden och vintern satte in. De där vårtecknen som jag var rädd för hade försvunnit och inte klarat vintern.... vilka kämpar, där under snön och kylan hade de tagit skydd, väntat ut värmen och nu börjat visa upp sig igen.....


våren är här....det såg jag både i rabatten och på ljuset idag. Det var ljust till och med när vi satte oss för att äta middag nu på kvällen..... ofattbart men sant.

Snödroppar och vintergäck, kan det blir säkrare vårtecken än så??? (det trodde jag för fyra veckor sedan också, men optimist som man är så tror jag på det denna gången.....)


10 kommentarer:

  1. Åhhh vilka underbara vår bilder som jag längtar efter sol och värme : ) Visst kan vintern vara vacker men jag gillar inte att frysa burrrr : ) Vi hade lov i förra veckan, fast det blev ingen ledig dag för någon av oss mer än måndagen då : ) som vi alltid är lediga på (jag och Bella, sambon jobbar och sonen går i förskoleklass). Hoppas ni hittar något kul att göra imorgon : ) kram från ett blåsigt Hjo

    SvaraRadera
  2. Vilka vackra bilder du bjuder på! Jag älskar vattendroppar på grenar det är så vackert. Här lite längre upp i landet har våren inte kommit så långt som hos er, men idag är det plusgrader och blött ute, känns tidigt, för det är ju ffebruari och då brukar vi ha väldigt kallt här. Men plusgrderna är välkomna för jag längtar så efter lite värme men främst ljuset, jag behöver energin från solen!

    Det är alltid lika härligt att läsa dina inlägg! Må så gott och ha en riktigt bra dag! Kram Jennifer

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för de fina orden, läser alltid dina inlägg och kommentarer med glädje!

      Ha en bra dag!

      Kram Pernilla

      Radera
  3. Men det är ju helt sjukt att ni kan se blommor nu!!! Tänk vad olika det är och ni har ju grön gräsmatta... Vi har fått så mycket snö nu att halva fönstret är täckt när plogbilen varit förbi, men så länge det inte är kallt så funkar det ;) Längtar nu till sommaren för jag har planer för trädgården. Ska bli kul!
    Sökte 2 jobb igår och ska söka 3 st till i dagarna... spännande och vi får se hur det blir. Förändringsbollen är iaf satt i rullning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, här går det fort fram för våren nu.....så skönt.

      Vad bra och modigt att du sökt nya jobb, håller tummarna.

      Kram

      Radera
  4. Vilka fantastisk vackra bilder du har tagit. =)

    Vi har ju lite snö kvar här och det kom lite till för en vecka sedan, det är lagom så det blir ca 1 dec snö. Man skulle nog kunna kalla det perfekt sportlovsväder för nu skiner solen också.

    Skönt att höra att det är någon som känner igen sig med hårborstning, jag längtar tills hon kan ta hand om sitt eget hår.

    Önskar er en vacker vecka!

    Kraaaaaam

    SvaraRadera
  5. Men visst är det skönt att det går mor våren! Ingen är lyckligare än jag!

    Blev så besviken när det kom ett lager med snö igår kväll men som tur var...försvunnit på morgonen :))

    SvaraRadera
  6. Underbara bilder! Men det har faktiskt varit knasigt väder det senaste dygnet! Igår sken solen och luften var fylld med vår. I natt var det snöstorm och i morse när jag gick upp hade all snön försvunnit och det regnade.

    Kram Jennica

    SvaraRadera
  7. Jättefina och väldigt talande bilder - det kan ju gå fort när det väl sätter igång och tinar. Här uppe är det mer snö än nånsin och det är svårt att tro att det ska bli nåt grönt på tomten över huvudtaget! Ha en fin dag, kram

    SvaraRadera
  8. Svar: Aha, nu vet jag också! Stadsteatern och Hipp är samma sak, och de jag trodde var Stadsteatern heter alltså Malmö Opera. Då har jag lärt mig det! :)

    Och bära in bebisen på silverfat....fyyyy vad hemskt!!

    Såg en bild på Victoria och Daniel och lilla sessan på väg hem till Haga slott tidigare idag. Herregud, mindre än 12 timmar efter att hon fött sitt första barn. Jag kan säga att då var inte jag påklädd, sminkad och redo att ge mig hem. Dessutom med kameror som följer varje minsta steg!

    KRAM!

    SvaraRadera