lördag 18 februari 2012

Böcker, böcker och åter böcker....

....jag är en riktig bokmal. Älskar verkligen böcker, stora, små, hårda, mjuka, lite text, större text, kriminalare, kärleksromaner, komedier, relationsböcker, historiska, släktsagor, barnböcker, ledarskapsböcker, livsböcker, berättelser från "verklig" livet, uppdiktade och allt däremellan, "tunga" böcker och lätta "böcker".....jag är verkligen en allätare, det enda jag sorterar bort är riktiga sience fiction böcker......

Förr köpte jag mycket böcker, nu för tiden blir det mer besök på biblioteket för att låna en massa böcker istället (har inte plats för mer böcker hemma.....det blir pocket när det handlas och då oftas när vi ska iväg eller för att något att läsa på bussen....). Älskar känslan av att gå in där, få botanisera runt, plocka på sig en massa böcker (det är ett träningspass att bära hem alla böcker jag lånar......) läser nästan aldrig alla böcker jag lånar hem, men bara känslan av att ha en massa böcker hemma som jag kan välja bland.... vilken bok ska jag börja på, vilken vill jag läsa nu, vad är jag sugen på att läsa nu?????

Dottern tycker också väldigt mycket om böcker, och hon plockar också på sig en massa böcker att låna, hon har inte riktigt fått till läsflytet än så hon är mer för att vi ska läsa tillsammans. Älskar verkligen att läsa barnböcker för henne, det är så mycket mys och närhet och ett skönt sätt att umgås. Vi kan läsa tillsammans både länge och väl!

Vi har ett väldigt fint bibliotek där vi bor, vi var där i veckan och botaniserade. Det som är extra härligt med vårt biblitek är att konsthallen sitter ihop med biblioteket, man går igenom konsthallen för att komma in till biblioteket. Det är en kanonidè tycker jag. Man får njuta av så mycket konst som vi aldrig annars skulle gjort, vi går inte mycket på utställningar och tittar på konst i vanliga fall, men vi njuter mycket av att konst när vi är på "vår" konsthall!


På detta sätt blir konst något för alla, och som man kan njuta av så mycket eller lite man vill. Ibland är det inget som fångar och då går vi bara igenom. Men andra gånger, som nu senast så fångar konsten oss och då går vi en runda och tittar på det som ställs ut..... 


Vad häftigt detta var, en jättestor "tavla"...... Utställningen förändras ofta, det finns nästan alltid nytt att titta på. Kul för barnen att se att konst är så mycket mer än "bara" tavlor. Det är väldigt varierande utställningar.

Vi brukar kalla dottern för vår konstnär, hon är mycket för att pyssla, fixa med blommor, dekorera tårtor och kakor, lägga upp mat snyggt på tallrikarna, inreda sitt rum, favoritämnena i skolan är slöjd och skapande....då är koncentrationen på topp, vilken den inte alltid annars är.....så hon vill ofta spendera mycket tid i konsthallen......


Den tycker jag är bäst.......

1 kommentar:

  1. Jag älskar också böcker! Vilken bra uppfinning :)

    Bokmässan är som julafton litegran! Brukar du var uppe i Göteborg då? På jobbet lägger vi alltid studiedag en sån fredag och det är lyxigt att få betalt, gå in gratis på samma gång!!! Dessutom kan man kika på lite nytt läromedel också ;) Förena nytta med nöje!!

    HA en fin lördag! Själv ska jag på Skottefest och botanisera kring alla kiltar ;)

    SvaraRadera