fredag 6 januari 2012

Kompisar, kompisar och åter.......

.......kompisar!!! Märks att dottern saknar skolan och fritids, trots att det är underbart och härligt med jullov. Hela veckan har det ringts och lekts med kompisar. Härligt!

Vi hämtade en av dotterns kompisar från skolan, det skulle lekas, sovas över och busas hela eftermiddagen, kvällen och natten (natten var tjejernas plan, inte min......). När vi hämtade kompisen hade dottern och jag bestämt att vi skulle göra egna pizzor, man skulle själv få välja sitt pålägg.... Våra barn är inte så avancerade i sina val av pålägg, det är skinka, ost, mozarella och med eller utan tomatsås, ibland kan det läggas på en bit salami men mycket mer är det inte. Frågade vad kompisen ville ha på sin pizza, köttfärssås, räkor, skinka, ananas.......whoooops, det skulle ju innebära lite mer jobb för mig.... men har man lovat så har man!!!

Det blev till att ställa sig och kocka köttfärssås, handla lite extra grejor och sen var vi redo att göra pizzor. Tjejerna delade på en och jag gjorde en egen......



Mums så gott det såg ut, och ännu godare blev det..........


Nu när jag ställt mig och gjort köttfärssås så testade jag själv att lägga det på min pizza, mums så gott det blev (det var många år sedan jag åt en pizza med köttfärssås) det kommer det att bli som pålägg fler gånger. Ska göra en stor sats och frysa in i mindre portioner som är lagom att ta ut för pizza........

Efter pizza fanns det hur mycket energi som helst, som det lektes och busades på ovanvåningen. Det var inte en gång som jag var orolig för att de skulle komma nerdimpande genom taket..... Men så härligt det är att höra när de leker och man hör hur det skrattas så de gurglar, de pratar och man hör att de skiftas om att bestämma vad som ska hända och att de interagerar så bra med varandra. Men det bästa jag vet är att höra hur det skattas och busas med varandra, just det där gurglande skrattet är så underbart.

Men hur kul man än har så finns risken att det blir för mycket och för intensivt när de börjar bli trötta, dax att gripa in som mamma och lugna ner. Fixa mys och lite gott och en film........


....härligt att få gosa till det med "alla" kuddar som finns i hela huset.

Ett av sovrummen har bäddsoffa och när man har kompis hemma som ska sova över så får man bädda upp den och sova där tillsammans. Extra mysigt när man har sovgäster. Det blir inte riktigt lika bra sömn, men det gör inte så mycket, det är spännande att verkligen sova tillsammans.

Jag vet inte riktigt när dessa små snackejejer slocknade, jag somnade vid halv tolv och då hade deras viskande börjat bli tystare och lugnare men det hade inte slutat helt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar