onsdag 28 december 2011

Som vi njuter av vårt.......

....jullov tillsammans. Alla fem är tillsammans och det är mys, bus, stök och lek mest hela tiden. En del konflikter och surigheter lite då och då också, men det tillhör ju också familjelivet...Dock försvinner all tid för att blogga. Barnen och vi har samma tidsrytm nästan så den där tiden för bara sig själv är obefintlig..... men det är härligt!

Vi började jullovet tillsammans med en skön, mysig och lugn julafton hemma hos oss. Första gången någonsin vi hade jul hemma. Tjejerna hade sett fram emot detta länge. Att få ha de flesta av kusinerna på ett och samma ställe en hel dag!!! Höjden av lycka...... Tyvärr var vår minsta sjuk så hon stannade hemma hos sin mamma, vi saknade henne mycket, men visste att hon hade det bättre där hon var denna dag!

Tjejligan här hemma blev 6 tjejer från 8 år till 13 år.......Fullt röj med inslag av tekniklugn...... iPads, iPods, mobiler lugnade ner lekarna emellanåt!

Vi var hela min familj och en av Mats bröder och hans familj som träffades hemma hos oss. Vi hade gjort julafton som knytkalas, alla hade fått uppdrag av oss vad de skulle fixa i mat och dryckesväg, så för oss var det att handla en del, baka lite men framför allt att duka och fixa allt runt omkring!

Jag hade en plan på hur jag ville duka, jag ville fortsätta det vita och glastemat som granen i år har, men den planen ändrade mannen och dottern på redan på lillejulafton....... Mannen hade köpt stora, härliga röda ljus som dottern helt förälskade sig i, så de gick samman och "tvingade" mig till att ta rött i dukningen.....de var ju två mot en som dottern så tydligt deklarerade..... inte ofta hon går samman med mannen mot mig..... det fick ju firas med att jag gav med mig!!! Det fick bli rött istället.

En lugn morgon och förmiddag, vi fixade lite med allt möjligt, jag startade dukningen, vår stora dotter kom från sin mamma och helt plötsligt hade tiden runnit iväg......som vanligt!!!! (observera den skånska vintern..... det skulle nästan kunna vara midsommardukningen likväl som julaftonsdukningen...... det finns till och med rosor som blommar i trädgården.....)


Varför är det så att jag "alltid" står efter duschen (typ 20 minuter innan  gästerna kommer) med en handduk runt kroppen och tokgnor på handfaten, skvätter vatten runt hela badrummet, sköljer och torkar med vad jag har närmast som oftast är min egen handduk och förbannar mig själv för att jag inte gjort detta tidigare..l....... jag vet ju att de "alltid" är smutsiga och behöver en översyn innan man släpper in gäster..... var kommer allt detta flock ifrån som hänger sig fast vid handfatet???? och varför ser jag inte det förrän efter duschen precis innan gäster dyker upp?????......

Vilken massa god mat, god dryck (insåg inte att jag satt och snapsade den absolut starkaste snapsen förrän någon snällt berättade det för mig, det var dax att sluta snapsa........ slutade i tid, skönt!) och gott sällskap. Man blir ju ganska mätt av ett julbord, jag brukar koncentrera mig på sillen och laxen, vi hade även en fantastiskt god jansson som min svägerska gjort, så den slank ner av i "stora" lass också. Mums så gott det är.......

Jag, min bror, mor och far tog en promenad till kyrkan för julbön när de andra bänkade sig framför Kalle Ankas Julafton på TV. Någon slumrade i en fåtölj. Skönt att göra vad man känner för en timme eller två!

När skulle jultomten komma då???? Var skulle han komma ifrån??? Även om ingen av barnen tror på tomten så finns det ändå en härlig förväntan och spänning i luften gällande Tomten. Årets tomte hade lite oflyt och var kanske inte helt smidig...... något av barnen såg när han bytte om i tvättstugan, någon såg honom när han smög ut från tvättstugan för att ta sig neråt trädgården för att tända sin lykta och börja sin föreställning........


Dock fanns det en viss blygsel och avståndstagande när Tomten kom in genom dörren.Tomten var utrustad med bra hjälpmedel i år...... En pannlampa för att göra det enklare att läsa. Även Tomtefacket arbetar tydligen med att göra arbetsmiljö och arbetsredskap ska bli bättre........



Det blev många julklappar att dela ut, så Tomten tog det som fanns i säcken och alla våra tomtenissar som fanns i huset delade ut klapparna som låg under granen!

Efter gröt (jag hade slagit på stort och kokat egen gröt, den smakade riktigt illa....., så jag fick skicka hem mamma för att hämta "gröt på korv" som vi kunde äta istället......så kan det gå när man gör sig till......) jansson och julklappsleken började vi alla till mans bli trötta och nöjda. En lång och härlig dag tillsammans var till sin ände och vi gick och nattade våra trötta och lyckliga barn.......

Ännu lyckligare när de insåg att de hade fått tillbaka sina rum, de behövde inte tränga in sig i ett rum fullt med sängar...... Min julklapp var klar, vi hade flyttat in i vårt sovrum redan på lillejulafton...... Så skönt, så bra det blev, och så nöjda alla var och är!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar