fredag 23 december 2011

Att göra tomteluvor......

....är inget jag gjort förut, men fick tillfälle att praktisera denna konst i veckan..... Var hemma hos mamma och pappa för att baka inför julafton. Har varken assistent eller plats i frysen så att baka hemma hos dem blev en bra lösning. Tur att det fanns lite plats kvar i deras frys.......


Mammas goda rågrutor kan man inte fira jul utan. Så när mamma inte kände att hon orkade fixa detta också, så ryckte jag in, det blir inte någon riktig jul utan dem...... första gången jag bakar dessa.

Brorsan tjejer var hemma hos mamma, jullovet har ju börjat och inga föräldrar lediga denna dag. Då ville den yngsta vara hos farmor och farfar och den stora ringde vi hem när det var middag..... Vi avslutade middagen med att testa de nybakade rutorna, de fick tummarna upp av brorsdöttrarna. Bästa smakpanelen, de är ärliga och säger precis vad de tycker.

När vi åt middag berättade den stora tjejen att hon var besviken för att hon inte fått göra någon tomteluva på syslöjden i skolan i måndags. Lill-tjejen hade en jättefin luva, likadan som våra tjejer fick 1:a advent, med röda paljetter och glitter. Stor-tjejen ville pyssla luvor.

Pysselsugen som jag ofta är, så erbjöd Faster sig (tjejerna kallar mig faster, har alltid gjort det och jag tycker det är mysigt, jag känner mig speciell, de har bara en faster och det är jag......) att pyssla luvor. Skickade upp mamma på vinden för att leta tyg, rött tyg var inte lätt att hitta. Det blev till att ta till en röd duk, kapa den. Vi hittade vit päls till kant och vitt garn för att göra tofsar till luvorna.



Vi ritade av tomteluvan som lill-tjejen hade, nåla på mall, rita med sömsmån, klippa och sen nåla för att sy. Andra tjejen startade med att göra mall till tofsen och sen var pysslet i full gång.




Vilken koncentration, fingerfärdighet och tålamod för att sy mössorna. Mycket imponerad av tjejernas jobb. De blev väldigt nöjda med sina luvor. Kul!


vänta, var kom den tredje nissen ifrån???? Känns lite för gammal för att vara en tomtenisse, kan det vara tomtefar som också ville vara med på bild???? Skägget finns ju där!!! Fina tjejer med hemmasydda luvor. Stolta och nöjda!

Det blev en heldag hemma hos mamma och pappa, så var inte tanken från början med det var så mysigt att få ha mina fina brorsdöttrar för mig själv och få pyssla tillsammans. Inte ofta den möjligheten ges, bäst att passa på helt enkelt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar