tisdag 29 november 2011

Adventsmys på en måndag......

....det är inte dumt. Dottern var sjuk, riktigt dålig på söndagskvällen men betydligt bättre på måndagen. Det blev en massa mys i soffan, lite film och böcker och mycket mysa...... Härligt!

Vi satte igång att baka, några lussebullar har vi ännu inte bakat så det kändes helt rätt att sätta igång det projektet. Dock har jag ingen assistent (har önskat en i julklapp..... så alla som läser, nu vet ni!!!) så vi svängde inom mamma och pappa för att låna deras. När jag ställer mig och gör lussebullar vi jag göra en rejäl  deg, det tar inte mycket längre tid att baka 60-70 stycken än 30-35, och är det något jag gillar så är det att äta lussebullar. Dottern var helt övertygad om att just lussebullar tyckte hon verkligen inte om, hon ville göra muffins. Mutade henne till medverkan i baket genom att lova att baka muffins efter lussebullarna...... alla knep är bra...!!!


Den där degen jäste ju en hel del.... det är ganska kladdigt att baka lussebullar, det är så lätt att de blir torra och det vill jag verkligen inte ha. Dels hittade jag ett bra recept, det skulle innehålla kesella, men det hade vi inte hemma, vi bytte ut kesellan mot creme fraiche och fil (börjar bli lite äventyrlig med min bakning känner jag, för ett halvår sen hade jag inte vågat ändra något utan följt receptet slaviskt!) dessutom ska man inte ha i för mycket mjöl, utan kladdig deg ska det vara. Men vilket jobb att knåda den, det fastnar överallt och blir så kletigt. Men det kan det vara värt, om det blir bra!


...och det blev det. Så nöjda och stolta bagare.... mums vad de såg goda ut! Stora och fluffiga, precis som jag vill ha dem. De var riktigt goda också, så goda att till och med dottern som faktiskt inte tyckte om lussebullar ville ha fler efter första bullen.....

Mysigt att gå upp och sova middag, både mamma och dotter behövde det efter en ganska skruttig natt. Vi sov gott och när vi vaknade så festade vi på bullar. Mums så gott! Lyckades stoppa några i frysen också.....

2 kommentarer:

  1. Så Härligt gott det ser ut, när kan jag komma på en fika ?
    / Maria

    SvaraRadera
  2. Åh, lussebullar! Jag längtar efter att sätta igång med julbaket. Men, först är det ett par julmarknader till som ska klaras av...

    SvaraRadera