fredag 14 oktober 2011

"smultronställen".....

....för mig är sådana där härliga ställen där jag mår lite extra bra. Det behöver inte vara något avancerat eller dyrt för att det ska bli ett smultronställe för mig. Det handlar mer om en känsla, en plats, en utsikt, en doft, förnimmelse som får mig att må bra, att känna mig lung och tillfreds. Det finns sådana ställen överallt.

I Malmö, i Holmgången, finns ett väldigt myisgt litet fik.....


...heter Sockerbit. Ett fantastiskt mysigt och gammaldags ställe. Tjejerna som har det bakar och lagar allt själv, är väldigt serviceminded och det känns som att komma hem till någon när man kommer in till dem. När man kommer dit känner man sig verkligen välkommen, sedd och viktig. Precis den känslan jag tycker man ska få som kund.

Det finns mycket gott att välja mellan...


....när jag var där senast beställde jag frukost, fick en väldigt god macka med salami och brie, en youghurt med hemmagjord musli, bananer som hon tog från ett fruktfat och skivade upp till mig när jag väntade och ringlade på honung.....mummmmms säger jag bara. Ett gott kaffe till det och denna mysiga, sköna stämning - underbart.


Efter att jag ätit upp satte jag mig här med nytt kaffe, en bok och lyssnade på den sköna klassiska musiken som spelades, tittade lite på folk som strosade förbi utanför och njöt av min goa bok.

Det som gör detta ställe till ett av mina smultronställen är just känslan, av att vara en viktig besökare och kund hos dessa tjejer, det fanns ett lugn och en harmoni på Sockerbit, mat som var gjord med kärlek och omsorg. Hoppas verkligen att detta fiket kommer att finnas länge och att de inte förändrar sig utan fortsätter som de börjat. Kan rekommendera ett besök!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar