lördag 8 oktober 2011

Skönt att.....

.....få gjort all tvätt! Mycket nöjd, har vikt, matchat ihop strumpor (ovanligt få udda denna omgång....) sorterat, lagt in och hängt in.... nu är det tomt i tvättstugan....tjohoooo!




Jag är sådan att jag tycker om när det syns vad jag har gjort, inte för att någon annan ska se vad jag gjort (även om det är väldigt trevligt när det uppskattas och syns när man gjort saker hemma för familjen) men mer för att jag själv ska känna tillfredställelse över att ha gjort något, fått något färdigt, tagit ett krafttag någonstans och kan se resultet.....

Jag samlar hellre på mig en massa tvätt i tvättstugan och sen kör jag ett rejält röj koncentrerat och sen är det klart. Tycker mycket bättre om det istället för att gå och smådutta med tvätten var och varannan kväll, då känns det som att det aldrig tar slut (vilket det inte gör, för med 5 i familjen så fylls det på ständigt....) och att jag inte gör något annat än håller på med tvätten.....

Det där med underarbete innan man ska måla är inte min grej, men att måla, det tycker jag är kul!!! Jag vet att man behöver göra en massa bra och välgjort underarbetet för att slutmålningen ska bli bra, och att det är tack vare förberedelserna som det blir ett bra slutresultet, men jag behöver ju inte tycka det är kul för det.....

Samma med undanplockning i huset, gör hellre en kraftinsamling en gång om dan, då både syns det och det känns inte som att man ständigt plockar. Det  är dessutom mycket enklare att få barnen att plocka undan sina grejor en gång om dagen istället för att "ständigt" tjata, plocka undan där, ta bort det, lämna inte allt där du står och går.....känns det igen???? Självklart ska man plocka undan efter sig när man hållt på med mat, pyssel eller sådant, men allt det där småa som ständigt verkar flyta runt i hemmet under dagen och kvällen!!

1 kommentar:

  1. Håller helt med dig om tvätten, ett riktigt krafttag istället för att dutta lite här och där. Och dessutom sa du ett sant ord, tvätten tar aldrig någonsin slut. Jag har aldrig varit med om det faktiskt. *suck*

    I dag är det måndag och då har jag "ta reda på tvätt och stryka-dag", det gör jag samtidigt som jag ser på inspelade tv-program och varje gång det är paus så inflikar jag något nyttigt som plocka ur och ladda diskmaskinen.

    När man går hemma som jag gör utan arbete (frivilligt) så kan det lätt bli att man känner som man inte får något gjort. Därför har jag vissa dagar för vissa saker så att det ska kännas lite organiserat.

    Inget jag håller på till hundra procent förstås, i morgon rubbas mina planer när jag drar till Linde och lunchar med min vän Linda. =)

    Ja, varför är jag nu här och skriver en roman. ;-)

    Såg att du lagt till dig som följare och jag blir så glad när det händer, min blogg är bara sååååååå där ointressant för utomstående tycker jag.

    Ha nu en underbar vecka och hoppas det blir mycket höstsol!

    Kraaaaaaaaaaam,
    Maria/Javabönan som verkar kunna kommentera på en blogg med inbäddad kommentarsfunktion. *jippie*

    SvaraRadera