fredag 7 oktober 2011

Närvaro i livet.....

.... är för mig att följa med i årstidernas skiftningar. Något jag verkligen njuter av är naturens olika årstidskläder. Det är så fantastiskt att naturen år efter år följer samma mönster (skönt med något som är som det "alltid" varit......) och att jag lever på ett ställe där jag har förmånen att verkligen se och uppleva skillanderna mellan årets fyra årstider.

Våren när naturen spricker ut i en hyllning till livet genom att hela naturen exploderar i skir grönska, knoppar som bildas, små gröna löv och att livet börjar spira i den lilla värmen och solen som dyker upp och under alla vissna löv och allt dött så kommer en massa liv upp.

Sommaren med naturen i full blom med fantastiska härliga färger, mörkt grönt, fullt med blommor i alla möjliga färger, allt från vitt till lila, blått, rosa och en massa andra härliga färger som njuter av solen och värmen. Det frodiga gräset, träden fullt med löv som ger en skön skugga och en massa blommor i alla storlekar, former och färger.

Hösten som gör att allt känns lugnare, luften klar och frisk, färgerna i naturen blir mer mättade, blommorna från sommaren har blommat ut och vissnat, men det finns fortfarande blommor som blommar och alla löven på träden ändrar färg och visar upp sig på ett färgrikt sätt innan de trillar av och gör träden naknare och naknare. Det blir en en mer enhetlig färskala, orange, rött, brunt och gult. Naturen börjar göra sig redo för att hålla sig varm under vintern och gå till vila.

Vintern är just tiden att vila, att ligga under högen av löv och hålla värmen och vila sig efter intensiva månder under vår, sommar och höst. Alla behöver vi vila för att utvecklas och må bra, och så även naturen men även vi människor. Djur och natur går i ide, vissa flyger till varmare länder, men väldigt många djur klär på sig varmare, eller hittar sin lilla grop eller hög att sova i. Vintern är tiden då naturen förbereder sig för nästa vår och sommar.

Känner mig nästan lite poetisk när jag sitter här och skriver, detta är det sättet jag kan skriva poesi på.....Inser också att för att uppleva allt detta vackra och njuta av allt som finns omkring mig så behöver jag vara närvarande här och nu, inte ständigt vara på väg, inte använda så mycket tid och energi på att fundera på vad som hände igår och vad jag borde gjort eller inte gjort eller lägga mer enerig på att vara imorgon, övermorgon eller nästa vecka och oroa mig för både det ena och det andra.

I mitt liv har jag många gånger varit just det, frånvarande, någon annanstans i tanke och upplevelse och inte njutit av allt som finns här och nu, oavsett om det handlar om naturen, vänner, familj, barnen eller mig själv.

Jag är så glad och tacksam för att jag lärt mig så mycket det senaste halvåret och insett att mitt liv som jag lever är här och nu, inte igår eller imorgon. Att jobba med att göra en sak i taget istället för att försöka räcka till för allt och alla hela tiden och känna mig pressad och inte få gjort något bra och att inte känna mig nöjd.

Att njuta av stort och smått och att vara närvarande i det jag gör, oavsett om det handlar om att vika tvätt, fixa tvätten, läsa läxor med min dotter, leka med barnen, träffa vänner och familj, umgås med mig själv, ha samtal med min man, renovera, jobba eller vad det än handlar om. Det har verkligen gjort skillnad för mig i mitt liv, härligt! Det har inte varit helt lätt att ta mig hit, det har gjort ont många gånger, men det har verkligen varit värt det! "Vinsten" är så stor!

Jag vill dela med mig av det vackra som jag upplevde häromdagen när jag ver hemma hos mamma och pappa, de har en väldigt mysig trädgård, väldigt lummig och vacker. Den är alltid vacker, jag tycker att de verkligen har hittat det där som gör att deras trädgård året om är vacker, på olika sätt, men den känns alltid välkomnande. Nu när det är höst är det helt fantastiskt vacker hemma hos dem.



Så vackert med vildvinet som har fått en fantastisk färg och som växer lite vilt från spaljèn upp i Tojan.


På andra sidan om spajen växer vildvinet även här upp i Tjan och följer planket runt trädgården och det ser nästan ut som girlanger av stjärnor som hänger ner.


Vackra röda små löv tillsammans med björnbären.


Till och med på utsidan är det vackert så att de som går på gångstigen också kan njuta av det vackra och ta och "palla" lite björnbär som färdkost!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar