onsdag 19 oktober 2011

I ett anfall av....

..."duktig-mamma" syndromet tog jag på mig att baka till kioskens försäljning på lördag när det är drilltävling....... alltså, hur tänkte jag nu??? Ville passa på att ställa upp med det nu när jag har lite extratid och få några "föräldra-poäng" att ha till godo till tider då tiden inte riktigt räcker till för sådant engagemang ....samt ville jag döva mitt dåliga samvete för att vi troligen inte kommer vara några mästare på att sälja grejor från Newbody.

Det är en hel del säljande och fixande när man är engagerad i drillningen, jag tycker att det är "sådär"..... Att samla kvitton på City Gross och att engagera sig när det är tävlingar på olika sätt tycker jag funkar bra, men att sälja adventskalendrar, bingolotter, Newbody och annat sådant tycker jag är mindre kul. Känns som att blir den närmast "sörjande" familjen och en själv som handlar....kunde ju gett pengar direkt istället...!!!

Men som sagt, att vara med och engagera sig i tävlingar och sådant tycker jag bara är kul. Tog på mig att baka kanelbullar, kände att jag fått lite självförtroende efter lördagens bak till kalaset....Både barn och familjen uppskattade dem. Jag tyckte också att de var goda... Lite väl mycket självförtroende i denna fråga hade jag nog fått, tänkte att varför inte testa att göra sådan god fyllning som mormor brukar ha, hon tycker inte om kanel utan brukar ha socker och vaniljsocker istället och det tycker jag är supergott när man har mandel på toppen.

Dottern och jag kom överrens om att vi skulle göra hälften av bullarna med kanel och hälften med vaniljsocker.....sagt och gjort, vi drog i gång som de "mäster"-bagare vi är.... (vi bakade ju faktiskt muffins tillsammans i måndags. Så mycket som det bakats i detta hemmet den senaste veckan har det nog inte gjorts sammanlagt på ett år tidigare.....).


I måndags testade vi att samköra muffins och lasange, det funkade kanon, var lite rädd att de skulle ta smak av varandra, vet inte hur gott det hade varit med chokladmuffins med touch av lasange......


Stor koncentration, kanelen ska fördelas jämt och fint. Bullarna med kanel gick riktigt bra, och fina blev, kanske till och med lite finare än i lördags.



Sockerbullarna var det lite annorlunda med.... första frågan, varför leta upp ett recept med dosering, eller ringa och fråga mamma??? Kan väl inte vara så svårt för proffs som oss??? Whoops, det blev alldeles för mycket socker, var redan lite tveksam när jag rullade ihop den utkavlade degen, fick en föraning om att detta kanske inte blir så lyckat, socker överallt, det trillade ut och krasade när jag rullade ihop dem....de jäste inte heller riktigt som det var tänkt..... men i början i ugnen såg de riktigt fina ut.... men alla som satt samman pepparkakshus med smält socker vet hur lätt det bränns och hur illa det smakar och hur hårt sockret blir....

Ja, då kan ni tänka er hur våra bullar blev....stenhårda där sockret smält ihop för mycket och nästan innan de fått färg smakade bullarna lite bränt.....(av någon underlig anledning tog vi inga foton av våra mindre lyckade skapelser....konstigt!!! ni får tänka er hur de såg ut)

hrmmm det blir till att baka fler bullar, det räcker inte med en halv sats (24 bullar) och ska nog hålla mig till safe cards, det blir kanel på alla bullarna och sen ska jag ringa mamma och få både dosering samt hur man lägger på det där vaniljsockret på ett bra sätt....... Man lär av sina misstag!!! (har till och med lagt till en etikett som heter bakning så jag har tydligen planer på att börja baka mer i framtiden.....)

Dottern tyckte om båda varianterna av bullar (är man gottegris så är man...). Vi myste med nybakade bullar och te i soffan efter kvällens träning med knatteskuttet. En helt underbar avslutning på en riktig höstdag med regn och rusk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar