tisdag 11 oktober 2011

Det känns i kroppen.....

....att jag och mannen har haft en arbetshelg i våra hus!! Skönt att känna hur kroppen jobbat, träningsvärk är skön värk tycker jag!

Det blev verkligen en hel massa gjort i husen. Vi har ju en del projekt på gång.....Viktigast uppdraget för helgen var dock att kalka klart huset på landet. Huset behöver bli kalkat för att må bra av att höststormarna och den analkande vintern.


(man måste ju prata lite i telefon när man jobbar......ett försök att boka bio till söndagskvällen, men vi var försent ute, bara plaster på första raden)



Mannen jobbade på gaveln i solen och jag jobbade på baksidan i skuggan... Vem var det som var ansvarig för den arbetsfördelningen????

Så häftigt det är att kalka hus, har aldrig gjort det tidigare (när jag stod och jobbade med det hela söndagen så undrade jag varför jag aldrig gjort detta jobb tidigare, så skönt jobb, insåg att anledningen till att jag inte gjort detta tidigare är att jag jobbat, jobbat och åter jobbat istället för att hjälpa till med detta.....). Men att stå där en söndag, solen skiner, det är hög luft och nästan ingen vind. Man står med en sopborste och metodiskt tar vatten med kalk och "målar" väggarna med denna tunna vätska, ser ganska obetydligt och tråkigt ut när man gör det. Men efter bara någon timme har kalket börjat bränna, och en ganska tråkiga väggen börjar bli kritvit och hel, vilket underbart trolleri!

Vad vackert vårt hus blev, kritvitt, stålgrå grund. Den kalkar man också, men lägger dessutom i skimrök (tror att det stavas så) som ger färgen åt kalkblandningen.



En välförtjänt paus efter väl utfört jobb - Snacka om att vi var nöjda! (bilderna i detta inlägg har ingen större kvalitet, glömde min kamera (hur gick det till, snacka orutinerat...) hemma när vi körde till landet, så det fick bli till att lita till mobilerna, det blir inte riktigt samma kvalitet...)

Helgen inleddes med skyfall, hagelstorm och ännu mer regn på lördagsförmiddagen så blev till att ge sig på sovrumsrenoveringen på lördagen. Vi jobbade tillsammans hela dagen med detta projekt, sakta men säkert går det framåt. Nu är allt isolerat, ja redan där var jag fel på det.... där "garderoben" funnits är det inte riktigt isolserat än, men allt annat är isolerat. underlaget för att kunna lägga golv är klart. Det saknas lite gips på väggarna sen är det spackling, spackling och åter spackling som gäller......det kommer nog gå åt en spann eller tio till väggarna.

Så tillfredställande det är att jobba med husen och se hur det sakta men säkert går åt rätt håll.

Tur att det är början på en ny vecka så vi kan vila upp oss båda två.......

1 kommentar:

  1. Vilket fint hus, ja tänk vad det är att göra med ett hus...

    Kram Helena

    SvaraRadera